05 juli 2014

Efterfrågade recept :)

Jag skrev på facebook i måndags om vad jag hade bakat under hela måndagen…det var ríktigt skitväder så jag bakade nästan precis hela dagen Ler med tungan ute pust…tänkte att det va lika bra att passa på att fylla frysen inför kommande lååånga dagar på stranden Blinkar
Så vad bakades??
Började med att göra Kladdkakemuffins som alltid är bra att ha hemma om man får oväntat besök…ser väldigt trevliga ut om man dekorerar dom som jag gjorde till dotterns kalas med lite grädde och färska jordgubbar…övriga året brukar det vara glass och värmda hallon Ler
Sedan bakade jag Ost/skinkgifflar, recept hittar ni här
03-08 Juli 2013 007

Efter det baakde jag Pizzabullar, dessa brukar de flesta barn älska som mellanmål…

Pizzabullar
50 g margarin
5 dl mjölk
50 gr jäst
Värm margarin och mjölk till 37 grader och rör ner jästen.
Tillsätt sedan nedanstående och arbeta ihop till en deg som får jäsa ca 20-30 min under duk
1 tsk salt
1 ägg
1 msk socker
13 dl vetemjöl

Kavla ut en stor tunn deg, precis som man gör när man bakar kanelbullar, bred sedan över
2 dl chilisås
1 fp Skinka (uppklippt i strimlor)
4 dl riven ost
Pizzakrydda efter smak

Rulla ihop degplattan till en rulle och skär skivor, lägg dessa på bakplåtspapper, pensla med ägg och strö på pizzakrydda.
Grädda i 250 grader tills dom får en fin gyllenbrun färg.

10514623_10152211028688443_4076732977433094935_n
(ursäkta dålig mobilbild)
Det sista jag bakade under måndagen var en dubbelsats av kanelbullar Ler Så nu är frysen proppfull!! Ler


Men jag har även lovat att bjuda på ett annat recept som jag gjort denna veckan och det är en soppa som är min favorit Ler

Köttfärssoppa

1 gul lök
1 röd paprika
3-4 morötter
6 potatisar
5 dl Creme Fraich
3 buljongtärningar
500 g nötfärs
4-5 msk tomatpure
salt
svartpeppar

Hacka lök och paprika, riv morötterna grovt och strimla potatisarna.
Smält ner Creme Fraichen i en stor gryta och tillsätt buljongtärningarna, häll sedan ner grönsakerna och låt det puttra i 10 min, rör emellanåt.
Fräs färsen och rör i tomatpure, häll sedan ner detta med grönsakerna och Creme fraichen.
Krydda och späd sedan med 1 1/2 liter vatten. Låt detta koka tills potatisen är mjuk, smaka av och krydda ev mera.
Soppan serveras med Creme Fraich och färskt bröd.


Det blir mycket soppa men den är supergod!! barnen älskar den också som tur är Blinkar

~~~~~
Nu ska jag krypa ner i sängen…första veckan med semester är gjord och i helgen får vi njuta av att pappan i familjen är lediga med oss, men vi har inte varit sysslolösa denna första vecka efter bakdagen i måndags…efter det har vi hunnit med badstranden, Birstashopping, Firat 9 årig Bröllopsdag,Drakborgenbesök, Första övernattningen av en kompis för dottern, solat men framförallt stylat om och rensat, rensat, rensat dotterns rum Ler Hon tyckte att vissa saker var för barnsliga så vi piffar och byter ut lite, nu i helgen ska jag tapetsera en ny fondvägg där inne med…kommer bli superbra!!!! Bilder kommer när vi är klara.

Kram på er och sov gott, vi hoppas på finväder imorgon med för då tar vi och åker in på Hamnyran i stan en sväng.
hamnyran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)