12 december 2015

Langos

Idag har vi avnjutit en favorit i vår familj, nämligen langos...til och med den kräsna 5-åringen som just nu säger "det här tycker jag inte om" eller "nu gillar jag inte mat som är brun mamma" nej ni räkor och caviar det tycker han om...hihi...dyr i drift...men sååå kul att se när han med god aptit äter 2,5 langos :) och säger "mmm det här är gott" Men jag lovade en vän på facebook att dela med mig av mitt langos recept...Jag gör dom lite mindre i storleken så kan man hellre äta fler om man vill ha, dom blir mer lagom för barnen då.

Langos
(ca 8-10 st )

1/2 pkt jäst
1,5 dl ljummet vatten (värm till ljummet)
1/2 tsk salt
1 kokt o mosad potatis
3,5 dl vetemjöl

Rör ihop degen och låt den vila o jäsa i ca 40 min.
Baka sedan ut platta ovaler och lägg dom på ett väl mjölat bakplåtspapper så dom inte fastnar o låt dom jäsa ca 10 min innan du friterar dom i olja i en tjockbottnad kastrull.
Sedan lägger jag dom på galler med hushållspapper under där dom får rinna av.

Till Langosen ställer jag fram skålar så man får välja själv vad man vill ha på eftersom smaken är som baken, detta finns på vårt bord:

- Räkor
- Creme Fraich med pressad vitlök o salt
- Creme Fraich (barnen tycker den med vitlök blir för stark)
- Hackad rödlök
- Caviar
- Riven ost
- Färsk tomat




Säger bara Mums!!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)