26 juni 2012

Bärdrömmar i Bersån

Innan semestern så tyckte jag att barnens fröknar förtjänade en liten gobit till kaffet, det fick bli dessa somriga små bakelser som vi tog med oss till dem och det blev mycket uppskattat!! Inte mycket arbetstid nerlagt på dom men en himla massa kärlek fanns det i dom <3
Älskar goda bakverk som är enkla att göra speciellt under sommaren när man vill stå så lite som möjligt i köket, tiden vill man ju tillbringa ute i solen…eller hur!?! Jag valde även att göra små somriga vimplar av presentpapper och tandstickor, dessa dekorerade jag med somriga ord…

20-21 Juni 2012 006
20-21 Juni 2012 00220-21 Juni 2012 003
20-21 Juni 2012 005
20-21 Juni 2012 004

Receptet är iallafall från ett gammalt Arla häfte om jag inte minns fel…och lyder som följer.
- 1 fp frysta smördegsplattor (är 5 plattor i 1 fp)
- 1-2 burkar kesella vanilj
- Hallon (eller andra goda, gärna syrliga bär)
- Florsocker

- Tryck ut 2 hjärtan från varje smördegsplatta direkt när du tar dom ur paketet, lägg på smörpapper. Ev kan du pensla med vispat ägg grädda sen i ca 200 grader i ungefär 5 min tills dom stigit i höjd och fått en fin gyllenbrun färg.
- Låt dom svalna på galler…skär sedan loss locket…fyll med 1-2 msk kesella vanilj, lägg på en liten hög med hallon (eller andra goda bär)
- Lägg på locket och strö på florsocker (jag använder en tesil som jag siktar på sockret med) Vips så är dina fina goda bakelser klara!!!

Jag bjöd även på dessa vid midsommar…
22-24 Juni 2012 00822-24 Juni 2012 009


Hoppas du fått en ny liten Sommarfavorit <3
Sommarkramar/Maggi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)