09 juli 2013

Perfekt bakdag

Idag har solen tittat fram mellan molnen och det har varit helt ok temperatur men det har blåst en hel del…så jag och barnen har varit inne och pysslat på en del Ler Vi har bakat kanelbullar och gifflar, stekt pannkaka som jag fryst in i omgångar…så nu är vi laddade och klara för många fina dagar på stranden Blinkar

Tänkte dela med mig av det enkla receptet på gifflar…jag tycker dom är så goda!!

03-08 Juli 2013 007

Gifflar
12 st
250 grader
8-10 min

2 msk margarin
2 1/2 dl mjölk
1/2 pkt jäst
1 tsk salt
1 ägg
8-9 dl vetemjöl

Fyllning
12 skivor ost
6 skivor skinka

- Smält margarin, tillsätt mjölk. Häll över den smulade jästen.
- Tillsätt ägg, salt och mjöl o arbeta ihop till en deg. Låt jäsa i 30 min.

- Dela degen i 2 delar o kavla ut till en rund kaka. Skär ut trekanter.
- Lägg på en halv skinkskiva (jag använde en hel skiva eftersom jag köpt tunnare skinka)
och en ostskiva och rulla ihop giffeln, rulla mot spetsen.
- Låt jäsa i 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö ev. på vallmofrön.

03-08 Juli 2013 001
03-08 Juli 2013 002
03-08 Juli 2013 003
03-08 Juli 2013 004
03-08 Juli 2013 006
03-08 Juli 2013 007

Ät och njuuut Ler Du kan välja bort skinkan och bara lägga på ost det är också jättegott.

Kram


4 kommentarer:

  1. Mums vad gott, det receptet får jag ju skriva av.
    Vad kul att du följde min förra blogg och att du hittade till min nya.
    Hoppas du gillar denna bloggen lika mycket.
    Nu ska jag kolla runt i din.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta är perfekt picknickmat :) Självklart gillar jag nya bloggen :) Är ju samma känsla i den som i den gamla...mysig och ombonad....
      Hoppas du hittar nåt du gillar här :)
      Kram Maggi

      Radera
  2. Ska också prova! Bra picknickmat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det och innehållet kan man ju välja efter smak :)

      Radera

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)