22 september 2013

Räkbakelse blev kräftbakelse…

I helgen bjöd jag mannen på något riktigt gott enligt både han mig och dottern Blinkar hon och jag delade på den sista som blev kvar och hon godkände allt utom rödlöken…
receptet fick jag ifrån en av mina favoritbloggar Fru Sofie som jag följer…kan bara säga prova att göra detta!!! Mums!! Jag halverade receptet och gjorde 4 st men tro mig dessa blev bara godare av att stå i kylen över natten så man kan äta måååånga Blinkar dessutom bytte jag ut räkorna mot kräftstjärtar…men det är en smaksak…

Räkbakelse/Kräftbakelse
ca 6 st
16-21 September 2013 010
Röra:
2 dl hårt vispad grädde
1,5 dl majonäs
En bit hackad purjolök
1 msk hackad gräslök
1 msk hackad dill
Citronpeppar + örtsalt efter smak
 
 
12 skivor rostbröd, ev uttryckta ur rund form
Till varje bakelse, 2 brödskivor, röra i mitten och ovanpå
Bred crème fraiche runt om och rulla i krossade ostbågar
Låt stå kallt några timmar
Dekorera med räkor/kräftstjärtar, rödlök, stenbitsrom,citron och dill
 
16-21 September 2013 011
 
Jag har lovat flera bekanta att bjuda på ett annat mumsigt recept, nämligen en Cheesecake som jag bjöd kollegorna på till fredagsfika… så detta inlägg blir ett frestarinlägg Blinkar hihi
Cheesecake
1237124_10151650700573443_1378659313_n
(ursäkta dålig bild)

1/2 pkt Digestivekex
100g smält smör

Blandas och läggs i en form med löstagbar kant

3 dl grädde
2 dl crème fraiche
200g Filadelfiaost
1 1/2 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

Du måste använda standardprodukter inte lightprodukter
Vispas fast och breds ovanpå kexbottnen

Kräm i pulverform (hallon, jordgubb eller drottning efter smak) Men du skall vispa ihop krämen:
2 påsar krämpulver med 3 dl vatten
Följ inte förpackningens direktiv för då blir krämen för tunn…den ska vara tjockare så den stelnar…Bred ut krämen ovanpå oströran och lägg över en folie och stoppa in i kylen några timmat.

Ät och njuuut Blinkar Underbart god och enkel att göra.
Nu sooova! Kram på er
















3 kommentarer:

  1. Mycket socker Margona!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp men ska man unna sig så ska man göra det ordentligt...annars kan man skita i det :P eller hur :P

      Radera
  2. Haha nu fattar jag vad du menar :P hihi blev tryckfelsnisse....

    SvaraRadera

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)