15 oktober 2012

HöstÄpplen

Hittade ett recept i helgen på en äppelkaka i långpanna och jag tycker det är en av de godaste kakorna jag har bakat!!! Så ni måste prova!!!!
14-15 Oktober 2012 004
2oo gram smör
4 st ägg
5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
6 st äpplen
4 msk socker
3-4 tsk malen kanel
1 dl pärlsocker
Gör såhär;
Smält smöret och låt det svalna. Sätt ugnen på 200 grader.
Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Strö över socker och kanel och ställ åt sidan så länge.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Häll ner mjölblandingen i äggsmeten och vänd runt försiktigt så att det blandas. Tillsätt smöret och mjölken och vänd runt tills du får en slät smet.
Häll smeten i en bakplåtspapersklädd långpanna. Fördela äppelskivorna över hela kakan och strö över pärlsocker.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Skär i rutor när kakan svalnat. Jag hade dock min kaka i ugnen längre…ca 30-40 min skulle jag tro…la på en ugnsfolie när jag tyckte färgen på kakan var perfekt.
 
Hoppas ni är fler som får denna kaka som favorit för här hemma kommer den göras många fler gånger Ler 
Har varit ute i trädgården och plockat in mängder med äpplen därav kakan och…
så blev det blev även äppelchips tillverkat i helgen…barnen älskar dessa speciellt när det är kanel på dom… Skär äpple i tunna skivor, strö över kanel o lägg på en plåt 75 grader i några timmar…öppna ugnsluckan o släpp ut fukt emellanåt…Mums!!!
14-15 Oktober 2012 005
14-15 Oktober 2012 009
14-15 Oktober 2012 010
Har pysslat på lite i köket o trappan idag efter jobbet…visar en annan dag Ler 
Kram Maggi

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)