27 november 2016

Advent

Kan inte riktigt förstå att det är 1:a advent imorgon!?! Vart tog hösten vägen??? Det kändes som att jag o barnen skulle ha en lång, lugn o skön höst men den sprang bara iväg...här hemma har vi gjort advent iallafall, alla stjärnor och ljusstakar är framme. Ute har vi tänt upp belysningar på gärdsgården, på paviljongen, i äppelträdet och imorgon ska Smillaträdet få sin belysning. Även ute på altanen lyser stjärnor och på glasverandan lyser ljusslingan. Det blir ju så tokigt mysigt med alla ljus men jag måste fixa en till förlängningssladd så jag kan tända upp slingorna vi gungställningen för det blir ju mörkt här strax efter 16 och då vill inte barnen vara ute o leka på gården när det blir så mörkt så ljusslingor kan man inte få för mycket av ;)



Julbaket har inte riktigt kommit igång...lussebullar är klart och så bakade jag 3 sorters skorpor (saffran, kardemumma o pepparkaka)

 
Pepparkakshus har vi bakat och dekorerat så nu ska det sättas ihop (gruvar mig :p) sedan har barnen bakat egna pepparkakor och dekorerat med glasyr, strössel o godis men vi har fortfarande mycket deg kvar eftersom jag gjorde en dubbelsats så det skulle räcka till pepparkakshuset med så vi får baka upp resten av degen till veckan. Bild kommer på bygget när det är ihopsatt ;)
 Imorgon hoppas jag på att hinna göra dumlekakor och rocky road iallafall...vi får väl se :) Bjuder på en bild av fjolårets hus...



 Men denna fina present som jag fick när jag fyllde år har verkligen gått på högvarv och barnen har mumsat torkade äpplen med kanel i parti o minut, ojoj...vi körde 4 omgångar inom loppet av en vecka!


 
Måste ju visa er vad jag gjort med den ena plåtburken jag köpte på loppisen med...den andra är under "tillverkning" ;)


 
Är så himla glad att nästan alla julklappar är färdiga!! Så himla skönt...va ut en sväng till Birsta i fredags för att fixa en stjärna till ut på altanen, fixa julkläder till barnen m,m och det va HELT galet där ute med Black Friday !! Herregud vad galna folk är :O man kom knappt in eller ut på parkeringen och då var jag där redan kl 09...sen när jag åkte hem vid 13 då var det ännu värre...så himla glad att jag hade min lilla lista med vissa saker som skulle inköpas o sen fick jag åka hem <3 Tycker själv inte att det var några WOW erbjudanden i butikerna...det bästa var nog att Lindex hade 20% på hela köpet för där skulle jag köpa några saker men för övrigt var det inget märkvärdigt.

Imorgon blir det iallafall julmarknad på Stallet här på byn som jag o barnen åker ner på en sväng men annars en ganska lugn 1:a advent...både jag och barnen längtar som bara den tills på torsdag när årets julkalender drar igång!!! Den verkar ju jättemysig och spännande :) vi kommer sitta bänkade och titta på Selmas Saga och jag tror att detta kommer bli en av det bättre kalendrarna nånsin!!
Om någon missat trailern titta och njut <3 Heeeelt magiskt <3


Hoppas ni får en fin advent allihopa! Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)