09 februari 2017

Kasslergratäng

Idag provade jag att göra en ny maträtt här hemma eftersom vi har barn med helt olika smak ang maträtter så tänkte jag det skulle funka...men tyvärr så tycker mellansonen INTE om gratänger men jag tyckte själv att detta var jättegott med en grönsallad till.
Innan gräddningen, såsen o osten såg det ut såhär...

 

Ingredienser:

Gör så här:

  1. Koka riset. Förbered resten under tiden.
  2. Skär kassler i tärningar och strimla purjolöken.
  3. Rör ihop grädde, majonnäs och chilisås i en bunke.
  4. Lägg riset i en ganska stor ugnsform, min är 22 x 35 cm och är lagom för 1 sats (6 portioner).
  5. Lägg på purjolöken och kasslertärningarna och rör om.
  6. Häll blandningen av grädde, majonnäs och chilisås över.
  7. Riv osten och fördela den jämnt ovanpå.
    Till hit kan du förbereda om du vill. Ställ i så fall in ugnsformen i kylskåp när det svalnat.
  8. Gratinera i mitten av ugnen i 225°C tills den fått fin färg, det tar ca 15-20 minuter om riset är varmt och ca 20-25 minuter om ugnsformen stått kallt.
 Jag hittade receptet här väl värt att provlagas :) kommer laga detta fler gånger!! Kommer nog ett inlägg senare idag med ett litet hopplock av sånt jag skapat vid symaskinen <3 Kraam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)