11 februari 2017

Tekakor och Lördagsstök

En härlig lördag med hela familjen hemma, alla friska o krya :) vad mer kan man önska?? Jag bakade tekakor på fm för första gången i mitt liv, har fått för mig att det ska va så svårt men hittade ett enkelt recept inne på Jennysmatblogg. Superlätt att göra och dom blev väl godkända av hela familjen!! Bjuder på receptet här:

Tekakor

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
Ca : 10- 12 dl vetemjöl special
Gör så här :
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke / bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan där i. Rör tills jästen har löst sig,
tillsätt resten av vätska, sirap och salt. Häll i mjölet , lite i taget – tills degen släpper kanterna och blir smidig. Arbeta degen i fem minuter.
Låt jäsa i cirka en 15 minuter , dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan.
Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 5- 10 minuter. Platta till dem igen, precis innan de ska in i ugnen.
Grädda sedan i mitten på ugnen i 225- 250 grader i cirka 6 minuter. Eller tills bröden fått en fin färg.




Efter bakningen hade jag en massa energi så jag passade på att använda den energin en sväng på gymmet!! Man får ju passa på när andan faller på ;) haha Fick ju till 4 pass förra veckan så denna vecka kan jag ju inte va sämre även fast jag satt som mål med 3 pass i veckan...men men vissa veckor kanske det bara blir 2 pass o ibland 4...man får liksom anpassa sig efter vad som funkar i familjen :) Jag tar alla tillfällen jag får iallafall för kroppen behöver byggas upp efter de två senaste graviditeterna som slet hårt på mina fogar, rygg m,m och man får inget gratis här i livet utan det är bara att kämpa på ;)



Sedan blev den en familjemiddag, så mysigt med helgerna när man få äta tillsammans i lugn o ro och då bestämde jag o sonen oss för att baka en kaka till mellomyset. Det blev en kanelbullekladdkaka som alla i familjen älskar (recept finns här i bloggen) 


Kakan före gräddningen...

Nu har vi precis sett mellon som ikväll va sådär...älskade Davids mellanakt :) han bjöd verkligen på sig själv!! Dottern höll på sin stora idol Lisa Ajax, och jag tyckte att Mariette va bra...lite jobbigt att det blir så utdraget med alla deltävlingarna tycker jag men men...

Än en gång så laddar vi upp för en ny barnklädesloppis här på byn, så just nu ramlar försäljare in, vi släppte 50 säljarnummer igår em och idag är det bara 13 nummer kvar :) Roligt när loppisen fått ett bra rykte med mycket fina saker att köpa, många besökare och ordning o reda!! Sedan är det en helg med jobb jobb jobb men vi brukar ha väldigt nöjda besökare o säljare så det gör det värt allt slit. Nej nu ska jag dra filten över mig och försöka krypa ner i soffan nånstans men det är lite trångt med två sovande barn o 1 spinnande katt redan...blir lite film med mannen innan kudden ropar för imorgon blir det till att ställa väckaren för en heldag med Innebandy...

Bjuder på några köksbilder
 
Kram på er o sov så gott <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)